Pārāk zemi centralizēto eksāmenu rezultāti ik gadu ir nozīmīga tēma diskusijās par izglītības kvalitāti. Kāpēc skolēniem ir vājas pamatzināšanas un kā iemācīt bērniem mācīties? Risinājums nav vienkāršs, jo cēloņi ir dažādi. Skolēna un pedagoga savstarpējā sadarbība, kā arī vecāku iesaiste ir tikai “aisberga” redzamā daļa. Šajā rakstā apskatīsim galvenās problēmas, kas ietekmē skolēnu rezultātus, un piedāvāsim iespējamos risinājumus.
 


Kas traucē mūsdienu skolēnam?


Valsts izglītības satura centrs (VISC) ir novērojis negatīvu tendenci skolēniem, kuriem pagājušajā mācību gadā neizdevās nokārtot optimālā līmeņa eksāmenu matemātikā - salīdzinoši bieži nodotie darbi bijuši pustukši. Šāda rīcība iet roku rokā ar bažām par to, ka skolēnu vidū vērojams izteikts pamatzināšanu trūkums. Savukārt 9. klases matemātikas eksāmena rezultāti rada bažas par to, ka turpina veidoties plaisa starp skolēniem, kuriem matemātika padodas, un skolēniem, kuriem tā nepadodas. 2023./2024. mācību gadā 9. klases matemātikas eksāmenu kārtoja 18 847 skolēnu, no kuriem 593 jeb 3% to neizdevās nokārtot.




Lai izvairītos no samilzušām problēmām tālākajās klasēs, īpaši eksāmenu gadā, svarīgi ir savlaicīgi un objektīvi izvērtēt, kas tieši traucē mācīties Tavam bērnam. Zemāk atradīsi iespējamo problēmu sarakstu, kas kalpos kā “ceļa karte” pārrunām ar bērnu un skolotāju.

Iespējamie mācību grūtību cēloņi:

  • Zema motivācija un interese par mācībām.
  • Mērķa trūkums un neticēšana savām spējām.
  • Nespēja tikt līdzi klases tempam, grūtības koncentrēties.
  • Nepietiekama tekstpratība - nespēj uztvert tekstu, saprast tā galveno domu vai analizēt un izdarīt secinājumus.
  • Sociālekonomiskās atšķirības - mācībām neatbilstoši apstākļi vai nodrošinājums.
  • Nepietiekams atbalsts vai individuālas uzmanības trūkums no skolotāja.
  • Neapmierinātība ar skolotāja mācību metodēm.
  • Stress, trauksme vai citi emocionāli traucējumi.
  • Nepietiekama vecāku iesaiste un atbalsts, lai motivētu un izprastu bērna vajadzības.
     

Eksāmeni: kas jāzina un kā gatavoties?
 

 

  • Skolēna sniegums katrā centralizētajā eksāmenā tiek izteikts procentuālajā novērtējumā. Šajā mācību gadā kopvērtējumā 9. klases skolēnam būs jāiegūst vismaz 15% no eksāmenā maksimāli iegūstamajiem punktiem, vidējās izglītības pakāpē - vismaz 20%.
     
  • Izglītības eksperti uzsver, ka skolēnam ne tikai jāpārzina teorija, bet arī jāprot skaidrot un pamatot likumsakarības. Šī ir prasme, kas attīstāma jau no mazotnes. Netiešā veidā šo prasmi var palīdzēt attīstīt arī vecāki, mudinot bērnu izteikties un pamatot savas domas ikdienišķās sarunās.
     
  • Tiem skolēniem, kuri nenokārto eksāmenus, vērojamas fragmentāras zināšanas: ir tēmas, kuras skolēns pārzina apmierinoši, taču ir arī tādas, kuras nezina nemaz. Tādēļ, gatavojoties eksāmeniem, skolēnam ir svarīgi atkārtot visu mācību saturu. Lai visu iegaumētu, noderēs atgādnes un papildu mācību iespējas, piemēram, video kurss no Palīgsmācībās.lv vai tēmu atkārtošana izglītības portālā Uzdevumi.lv.
     
  • Mudini bērnu nenodot tukšas vai apzīmētas eksāmenu lapas! Eksāmenos tiek pārbaudīta skolēna atmiņa, spēja lietot faktus un ilgtermiņa zināšanas. Palīdzi bērnam atkārtot un iegaumēt elementārākos pamatjēdzienus. Piemēram, 10. klases skolotāji norāda, ka dažkārt nākas skolēniem atkārtot pat 7. klases mācību tēmas un jēdzienus.
     
  • Izvērtē, vai bērns 11. klasē ir gatavs optimālā līmeņa eksāmeniem! Lai gan lielākā daļa skolēnu šos eksāmenus kārto tieši šajā klasē, izglītības eksperti rekomendē, piemēram, latviešu un svešvalodu eksāmenus kārtot pēdējā skolas gadā, kad skolēns vēl labāk spēj analizēt, izprast tekstus un pamatot savas domas.
     
  • Lasītprasme ir pilnveidojama visos izglītības posmos, lai skolēns spētu saprast uzdevumus!
     

Efektīva palīdzība skolēnam


Skaidrs, ka visas pamatskolas un vidusskolas mācību tēmas nav iespējams “iekalt” pāris dienas pirms eksāmena, ja skolēns neizprot likumsakarības un ir zināšanu robi, kas veidojušies ilgstošākā laika periodā. Taču arī vecākiem nav jākļūst par pašmācītiem pedagogiem, lai palīdzētu bērnam mācību grūtībās. Tādēļ skolēniem pieejami dažādi digitāli risinājumi, lai patstāvīgi atgūtu iekavēto.

Sadarbībā ar Latvijas lielāko izglītības portālu Uzdevumi.lv ir izveidota mācību platforma skolēniem - Palīgsmācībās.lv, kas piedāvā video kursus dažādos mācību priekšmetos. Šeit atradīsi video ierakstus, digitālus testus un darba lapu komplektus, kas pieejami mācībām jebkurā ērtā laikā! Pieeja kursam ir beztermiņa, un mācību ilgumu un tempu skolēns nosaka pats. Turklāt kursa sākumā un beigās ir pieejams zināšanu diagnostikas tests, kas palīdzēs noteikt, kurās tēmās zināšanas jāuzlabo.


Kursi, kas palīdzēs sagatavoties eksāmeniem:

Matemātika 9. klasei
Risinājumi un skaidrojumi 9. klases eksāmena paraugam. Kursā iekļauti: 30 video + 36 digitāli testi + 30 papildu materiāli.

Angļu valoda 9. klasei
Nodarbības, lai īsā un koncentrētā veidā sagatavotos 9. klases eksāmenam. Kursā iekļauti: 20 video + 22 digitāli testi + vairāk nekā 50 papildu materiāli.

Matemātika 10. klasei (“Matemātika I” 1. daļa)
“Matemātika I” mācību tēmas un gatavošanās matemātikas optimālā līmeņa eksāmenam. Kursā iekļauti: 37 video + 40 digitāli testi + vairāk nekā 50 papildu materiāli.

Matemātika 11. klasei (“Matemātika I” 2. daļa)
“Matemātika I” mācību tēmas un gatavošanās matemātikas optimālā līmeņa eksāmenam. Kursā iekļauti: 37 video + 40 digitāli testi + vairāk nekā 50 papildu materiāli.

Matemātika II (Augstākā līmeņa matemātika)
Video materiāli un testi skolēniem, kuri mācās augstākā līmeņa matemātiku un gatavojas “Matemātika II” eksāmenam. Pirmā mācību tēma “Matemātiskā indukcija” - BEZ MAKSAS!

Jau drīzumā! Jauni kursi “Latviešu valoda 9. klasei” un “Angļu valoda I” kurss vidusskolēniem. 
 

publicēts: